Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych to zespół planowych działań mających na celu przywrócenie rodzinie zdolności do wypełniania tych funkcji. Jedną z form pracy z rodziną, którą definiuje ustawa z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej jest asysta rodzinna.
W czym między innymi pomaga asystent rodziny?
w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych, np. może przeprowadzić trening, jak prawidłowo rozmawiać z dziećmi, będzie motywował do realizowania wizyt lekarskich z dziećmi, podpowie jak dbać o higienę dzieci, udzieli pomocy w zwiększeniu zainteresowania sytuacją szkolną dzieci, przeprowadzi indywidualne konsultacje wychowawcze dla rodziców i dzieci;
w prowadzeniu gospodarstwa domowego, np. będzie motywował do regulowania opłat na bieżąco, nauczy, jak prawidłowo zarządzać budżetem domowym, doradzi jak zachować czystość w mieszkaniu;
w znalezieniu specjalisty np. psychologa, prawnika i ustaleniu konsultacji z nim, a także wizyty w poradni psychologiczno-pedagogicznej, czy warsztatów podnoszenia kompetencji rodzicielskich;
w wyszukaniu oferty dodatkowych zajęć dla dzieci, festynów, a ponadto zachęci do udziału w nich;
w poszukiwaniu pracy i utrzymaniu zatrudnienia;
w załatwianiu spraw urzędowych;
w kontakcie z instytucjami stowarzyszeniami i fundacjami, które działają na rzecz dziecka i rodziny.
Jakie między innymi obowiązki ma asystent rodziny?
prowadzenie działań w porozumieniu z pracownikiem socjalnym, a w przypadku umieszczenia dzieci w pieczy zastępczej także z koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej oraz pracownikami placówki opiekuńczo-wychowawczej;
współpraca z innymi działami ośrodka, instytucjami, urzędami, organizacjami pozarządowymi oraz specjalistami działającymi na rzecz dziecka i rodziny;
podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych, w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin;
współpraca z Zespołem Interdyscyplinarnym i grupami diagnostyczno-pomocowymi w przypadku, gdy w rodzinie prowadzona jest procedura „Niebieskie Karty” w związku z podejrzeniem przemocy domowej.
Czego nie robi asystent rodziny?
nie kontroluje rodziny,
nie udziela pomocy finansowej,
nie robi nic za rodzinę,
nie zastępuje rodziców w opiece nad dziećmi.
Co robi asystent?
pomaga rodzinie w tym, co jest możliwe do osiągnięcia przez nią samą.
spotyka się z rodziną w jej mieszkaniu lub innym, ustalonym wcześniej miejscu.
prowadzi swoją pracę także wtedy, gdy dzieci zostały umieszczone w pieczy zastępczej.
Warunkiem współpracy jest zgoda rodziny i aktywny udział w działaniach zaproponowanych przez asystenta.
Kto kieruje asystenta do rodziny?
Rodzina, która ma trudności w prawidłowym sprawowaniu opieki nad dziećmi i ich wychowaniu, może skorzystać ze wsparcia na podstawie:
wniosku pracownika socjalnego,
postanowienia lub zarządzenia sądu.
W oparciu o ustawę z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” asystent podejmuje koordynację poradnictwa na wniosek:
kobiet posiadających dokument potwierdzający ciążę, ich rodzin lub rodziny z dzieckiem posiadającym zaświadczenie o ciężkim i nieodwracalnym upośledzeniu albo nieuleczalnej chorobie zagrażającej życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu, wydane przez lekarza posiadającego specjalizację II stopnia lub tytuł specjalisty w dziedzinie położnictwa, i ginekologii, perinatologii, neonatologii, neurologii dziecięcej, kardiologii dziecięcej lub chirurgii dziecięcej.
W Pile zadania asystentury rodzinnej realizuje Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. Bliższych informacji dotyczących uzyskania pomocy ze strony asystenta rodziny oraz zasad jego pracy można uzyskać w Zespole ds. Asysty Rodzinnej.
Dane kontaktowe:
Agnieszka Sindrewicz, kierownik Zespołu ds. Asysty Rodzinnej ul. Spacerowa 23 p. 207 (II piętro) tel. 664 765 718
Godziny pracy:
poniedziałek i środa 9.00-17.00 wtorek, czwartek i piątek 7.00-15.00